Ana içeriğe atla

EN İYİ OKUL: TÜRK'ÜN EVİ - ÖMER FARUK DOĞRU

21.yüzyılın en büyük sorunlarından bir eğitim olsa gerek. Eğitim bilimiyle uğraşan insanlar, topluluklar ve devletler hep eğitimin en iyi nasıl verileceğini araştırmaktalar ve bunun üzerine müthiş bir şekilde kafa yoruyorlar. Tarihe baktığımızda da eğitim konusunda pek çok yazar-çizerlerin bu konuda fikirlerini görürüz. Bu fikirlerden muhtemeldir ki en önemlilerinden bir de doğuştancı yaklaşımdır. Doğuştancı yaklaşım der ki “dünyaya gelen bir çocuğa doğumundan itibaren ne verirseniz verin o verdiğiniz şeyler çocuğun eğitiminde bir yeri vardır.” Eğitim konusunda söz
sahibi olan Vygotsky de bu konuda şunları söyler: “Çocuklar okuma yazma becerilerini bir yetişkin ile aralarında oluşan sosyal iletişime ve bu iletişimin etkinlik derecesine göre kazanmaktadırlar.” Tüm bunlara bakıldığında bu eğitim işinde biz Türklerin müthiş bir yeteneği olduğunu görüyoruz. Peki bu fikre nerden varıyorum? Şöyle ki bizim kadim geleneğimizde annelerimiz bizlere daha doğumumuzdan itibaren bizleri uyutmak için, ağladığımız vakit susturmak için bazen de severken bizlere hep ninniler, maniler söylerlerdi. Artık büyüyüp belli bir yaşa gelindiği vakit ise mesela 5-7 yaşlarında bizlere bu sefer de Hz.Ali cenkleri anlatılırdı. Bu cenklerde Hz.Ali'yi dünyanın her yerinde bulabilirsiniz. Birgün bir bakmışsınız Hayber’i fethediyor başka bir gün Budapeşte'de güreşteki maharetlerini sergiliyor. Anlatılan bu cenkler sayesinde çocuklarda müthiş bir kelime haznesi oluşmuş oluyor. Hem de olağan üstü sanki bir masalımsı edayla anlatımından dolayı çocukların hayal gücüne katkıda bulunuyor. Soyut düşünmesi sağlanıyor çocukların.

Eğitimde yapılmaya çalışılan tüm bu reformları bir tarafa bırakıp bizlerin yeniden nene ve dedelerimiz gibi bilgili ve feraset sahibi insanlar yetiştirmemiz gerek. Bizlere ninni, mani söyleyen ve Hz.Ali cenkleri anlatan anne-babalar lazım. Bizim ihtiyacımız olan şey Avrupa'nın öğretmeni değil Anadolu'nun anne-babasıdır. Bu söylediklerimiz olursa anca yeniden eğitimimiz düzelir. Biçare olmuş bu derdimizin dermanı o topraklarda değil bu topraklardadır.

Yorumlar